Jak jsem se na horní Blanici přitopil a málem přišel o Kursk

25. 6. 2009

Je konec června a letní počasí stále nikde , navíc začalo už druhej den intenzivně pršet .Pohled z okna komentuji jako obvykle: „ Pojedeme na vodu“ . Sám tomu ale nevěřím. Je totiž pondělí, do víkendu to určitě nevydrží .Na vodáckém fóru čtu zprávu od Kmocháčka , že nejspíš povalí Šumava a jestli by se někdo ve středu nepřidal na Otavu . Jsem pro a v práci hlásím dovolenou . Teče to sice moc , ale postupně klesá na rozumnou mez.

Ráno mě Kmocháček vyzvedává s Kurskem a za mírného deště jedeme směr Šumava . Na 40kubíkovou Čeňkárnu vyplouváme ve složení 4 kajaky , Kursk a 2 Baraky v singlu .Vlny jsou pěkný , akorát ubylo obvyklých mělčin . Jedeme na pohodu a já zmlsán jarníma vodama se celkem nudím a tak fotím za jízdy . Vodu moc nehlídám, takže najíždím velkou vlnu drobet bokem a mohutně vylehávám . Zpozorním a přestávám dělat kraviny , na Čeňkárně bych plavat rozhodně nechtěl .

Po dojetí do Radešova plánujeme co dál . Losenici kvůli zákazu (NP Šumava) vzdáváme. Volba padá na Blanici nad Husincem.  Informace z netu hlásí 23 kubíků s výrazně klesající tendencí. Do odpoledne to určitě spadne na přijatelnou mez.Viděl jsem z ní fotky za malé vody a mrzelo mě že jsem tenkrát nejel a tak jsem nadšen.Dáváme obídek a vyrážíme na Blanici.

Po dojezdu k Podedvorskému mlýnu (62,3 ř.km.) vidím v řece mohutné splachovadlo bez vracáků . Pomyslím si , že to bude mazec , ale jsem rozhodnut ject . Raději jedem dál proti proudu a volíme výstupní místo co nejvýše (sil.most Řepešín-Záblatí, 68,7 ř.km.). 10 kiláků na takový vodě by nám mělo stačit . Tolik kmenů , kořenů a větví , co se tam válí na loukách kolem jsem ještě neviděl . Mám drobet obavu z případných padlých stromů. Ale na Kmocháčkovo nadhození , že kdyby byl ostatními přehlasován tak se tohoto dobrodružství rád vzdá, nereaguji . Naposledy žhavíme net kvůli aktuálnímu vodnímu stavu, pokud by byl stále II.SPA, akci odpískáme. Je půl 3, ale na webu Povodí stále trčí ten údaj z dopoledne. Na nástupním místě u sil. mostu nedaleko Blažejovic (78,8 ř.km) se jeví Blanice celkem sympaticky. Pevně tedy věříme v setrvalý pokles hladiny a vyrážíme na vodu.

Před výjezdem domlouváme pořadí . První kajaky v čele s Djembesem , který jede s přehledem a překážky včas hlásí. Pak já s Kurskem a vzadu Baraky co těžko zastavují . Čekáme na sebe a já chytám vracáky celkem v pohodě . Z jízdy v úzkém korytě sevřeném v lese jsem nadšen , je to jiný pocit , než na široké Otavě . Palacký na Barace podivně přehazuje pádlo z jedné strany na druhou. Četl jsem , co už letos všechno sjel a tak mě tato technika udivuje .Dáváme pěkný jez a pokračujeme v postupně se zvětšujících vlnách . Jsou čím dál větší , rozbitější a začínají válečky podobné Otavě .

Přichází fakt velký vlny , které si chválím . Peřeje jsou dlouhé a plné vychytávek . Najíždím vlny skoro 1,5 m a pod nimi zastavuji a kontroluji Baraky za sebou .Najednou Palacký plave . Válením sudů chytá velmi rychle malý vracák a je na břehu . Říkám si, že má zřejmě zkušenosti z nějakého kurzu, páč to vypadalo velmi efektně . Baraku mu loví čekající kajakáři .

Přijíždíme ke kaskádce a prohlížíme . Jede Kmocháček a mohutně vylehává. Vypadalo to , že narazil na nějaký kámen . Jdu na to , kaskáda je super . V největší vlně dávám pádlo nad hlavu a vískám . Z vracáku volá Djembees, abych zastavil . Musím pořádně zabrat a vracák chytám jen taktak . Tlemím se a komentuji to , že mávám . Palacký ztratil morál a kaskádu, ač není těžká, nejede . Do jeho lodi sedá Kmocháček. Vlna ho stáčí dost na bok a nedaří se mu to srovnat . Najíždí největší vlnu bokem., ale bravurně na přesruku vylehává .

Jedeme dál a vlny jsou stále větší a rozbitější , ale ještě se cítím dobře . Palacký vypadává z Baraky na nepříliš těžkém místě , ale je tam mělko a tak naskakuje zpět do lodi .Z vracáku ho chválím jak se dostal zpět , jenže už nesrovnaný a nepřikurtovaný za chvíli plave zas . Lovíme a z četnosti jeho krys začínám mít obavy . Smějeme se hláškám: „ Palacký plave , Palacký už neplave , Palacký už zase plave“ .

Pokračujeme a Blanice stále přitvrzuje . Vlny jsou fakt veliký , hodně rozbitý , válečkům se mnohdy nedá vyhnout a je jich hodně za sebou .

Začínám dost vylehávat na pádlo a zmocňuje se mě myšlenka skončit. Jenže z údolí není úniku . Najíždím obrovskou vlnu , která mě téměř zastavuje a padám do žumpy za ní už bez rychlosti . Jsem srovnaný a tak visím na pádle a čekám až mě pustí . Pustil , ale bylo to o fous .

Přichází dlouhá řada rozbitých vln a válců . Cvakám se na přesruku a krysím . Po kontaktu se dnem se ještě pod vodou srovnávám a 2 velký vlny proplouvám v pohodě . Pak přichází válec a já cítím , že jdu hodně hluboko . Po vynoření se nestíhám nadechnout . Další vlna mi proplachuje oči a já se špatně koncentruji na místa , kde se dá mezi vlnami nadechnout . Voda mi vniká do pusy a já přicházím o další možnost nádechu . Nemám kyslík a cítím , že už dlouho plavat nevydržím . U břehu vidím malý průplav mezi dvěma kameny . Přecházím k aktivnímu plavání a z posledních sil splývám do vracáku za nimi . Plazím se na břeh a plivu vodu . Chvíli to vypadá , že budu zvracet . Ohlížím se , Kursk s ostatními zmizel za zatáčkou , jen Palacký visí v proudu na kořenech a snaží se vystoupit na břeh . Říkám si, že frajer zastavil , když mě viděl plavat . Později se dozvídám , že to zapíchnul,  protože už měl dost a chtěl by skončit . Z kaňonu , ale není kam utéct a ani po břehu se nedá pro skály jít . Palacký vytahuje Baraku na břeh a já na něj mávám z lesa . Stěží mě viděl , páč jsem neměl na sobě žádnou výraznou barvu .Palacký se mi snaží přehodit házečku , ale je krátká .Zkouším zkrátit vzdálenost a jít ve vracáku pod kamen , ale hned u břehu nestačím a jsem unášen proudem . Radši vylejzám zpět na břeh .

Přichází Hroch , který na nás očividně dává celou cestu bacha a zakazuje mi pokus o přeplavání prudkého proudu . Kdybych to nezvládl , tak za zatáčkou jsou stromy v proudu .Zkouší za mnou na Barace přetraverzovat , ale strhává ho to dolů a mizí za zatáčkou . Po chvíli přináší Baraku zpět a dává druhý pokus . Hodně se rozjíždí proti proudu a za moment je u mě ve vracáku .Dozvídám se , že ostatní jistili u zátarasu a můj Kursk vytáhli kajakáři Bobři z Krumlova , co tu ztratili 2 lodě . S Hrochem na háčku jedeme na Barace k ostatním za zatáčku .Kursk je však někde níže . Chci vyrazit po břehu , ale dozvídám se , že už šel Palacký a já musím ject s jeho lodí . Nahlas mu pěšárnu závidím . Baraka je však hodná a já v pohodě chytám vracák u kotvícího Kursku . Urvané úchyty svědčí , že si taky užil své .

Pokračujem v nezmenšujících se vlnách . Strach sice zaháním , ale už si to moc neužívám . Po rozplavbě mi rychle docházejí síly . Při zastávkách často vylejvám , mám i přes šprajdu v Kursku tak 10 cm vody . Po jednom zastavení si zapomínám nasadit šprajdu . Když konečně nacházím další vracák , mám už v lodi do půlky vodu .

Na dalším zablokovaným místě byli zrovna kajakáři Bobři a včas nás varovali . Při přenášení jsme se od nich dozvěděli , že to jeli už v úterý za vyšší vody , ale bylo to o hodně lehčí . Válce se už netvořily a byly místo nich jen splachovací vlny .

V duchu už se modlím za konec a když se před námi objevuje cílová výstupní louka , tak jsem značně vyčerpán . Čekání na pendl nám čajem s rumem a buchtou zpříjemňují v chalupě u mostu moc příjemní lidé . Pak už jen nakládáme a loučíme se za neustálého deště.

Večer ležím doma v posteli a nemohu usnout . Jakmile zavřu oči , vidím před sebou ty vlny a ač jen v duchu visím na pádle , tak na těle mám napnutý každý sval .

Závěrem bych chtěl dodat ,že nejezdím víc jak ww3 a tohle bylo opravdu nad moje schopnosti . Obtížnost nedovedu posoudit , páč jsem nikdy nic takovýho nejel a ani nechtěl ject . Bohužel nástupní a výstupní místo bylo na úpně jiném levelu a to co mě čeká ve skalách jsem nepředpokládal . Tak takhle jsem si spolu s Kurskem „užil“ 21 blanických Kubánců.

Fotky a video jsou z  míst , kde jsem neměl problémy . V nejhorších úsecích nebylo na nějaké focení ani pomyšlení .

Video z akce zde http://www.vimeo.com/5371158
Foto zde http://zralok75.rajce.idnes.cz/2009_pohodova_Cenkarna_a_vejprask_na_Blanici/